Örülök, hogy ránk találtál!

Barátaim, ismerőseim biztattak, kezdjem a konyhai tapasztalataimat egy blogba gyűjteni és megosztani Veletek. Lesz itt minden, levesek, főételek, még mosószer is, de legfőképpen péksütik, kenyerek, sütemények. Lesznek átvett receptek és sajátok is.Lesznek sikerek és konyhai katasztrófák, de ha nem veszed rossz néven, mi azt is megosztjuk Veled :)
És mivel mi szinte mindig ketten ügyködünk a konyhában a lányommal Jázminnal, lesznek gyerekek által is elkészíthető receptek. Remélem gyakran ellátogatsz hozzánk és találsz majd kedvedre való recepteket :)

2014. május 13., kedd

Tökmagos kenyér

Második sütés :)


Ennek a kenyérnek hosszú története van ám. De kezdjük az elején J
Az a tapasztalatom, hogy ha nincs konkrét receptem, akkor két dologra bízom a sikert: az ösztönömre és a szeretetre. Mert ha kapkodva végzek el bármit is, akkor abból semmi jó nem sül ki.
Régebben láttam egy szép kerek kelesztőkosarat, ami kép alapján azonnali szerelem lett. Egy drága barátnőm, Móni, meglepett egy ilyen kosárral. De nem akárhogy, hanem Budapestre vitte Németországból, én pedig tovább hoztam, egész hazáig. Szemeztünk is egymással egy ideig, de valahogy a sima, egyszerű kenyérkék nem akartak belehuppani egy kelés erejére a kosárba. J Tegnap elővettem és eldöntöttem, addig teszek veszek, míg lesz egy szép kis kenyérkém, amit a kosár ihlet. Egyet biztos tudtam, vadkovászosnak kell lennie, ezért Kázmér kovászból újáélesztettem egy adagot. A többi dolgot az ösztönre bíztam: ki-be járkáltam a spájzba és leszedtem a polcról amit az ösztön diktált. Szembetaláltam magam kenyérliszttel, teljes kiörlésü liszttel, tökmaggal, tökmagolajjal és a konyhapulton fortyogó Kázmérral.
Nekiláttam összeállítani, összesímogatni a kenyeret J

Hozzávalók:
250g kenyérliszt
200g teljes kiörlésü búzaliszt
150-160 g víz (e helyes mennyiséget a tészta állagából lehet megállapítani)
110 g aktív kovász
egy marék apróra vágott, hántolt tökmag
2 evőkanál tökmagolaj



A kovászt már elkészítettem előző nap, hiszen Kázmér kovász már két hónapja szunnyadt a hűtőbe, de becsületére legyen mondva, szépen magához tért. A kovász készítésről, nevelésről többet megtudhatsz itt.
A liszteket a sóval szépen összekevergettem, majd hozzáadtam a kovászt és apránként a vizet felváltva a tökmagolajjal dagasztani kezdtem a tésztát. Azért apránként és felváltva, mert így lehet érezni dagasztás közben az arányokat. A tészta eleinte reagacsosabb, majd ahogy többet dagasszuk, szép lassan leválik majd úgy a kezünkről, mint a keverőtál faláról is. Csak türelmesnek kell lenni J Legvégén hozzáadtam az apróra vágott tökmagot is. Ezután hagytam a tésztát duplájára kelni, majd ujból átdagasztottam, kerek cipót formáztam belőle és belehelyeztem a kilisztezett kelesztőtálba, majd letakartam és ismét hagytam megkelni. Ez idő alatt egy nagyobb kerek lábast kibéleltem sütőpapírral. Amikor majdnem duplájára kelt a tészta, kifordítottam a kelesztő tálból és elhelyeztem a sütőpapíros lábasban. Majd fedővel lefedtem a lábast és előmelegített sütőbe tettem. (a lábas fedelét belólről spricceljük be egy kis vízzel, így biztosítjuk a párát sülés közben) Így sütöttem 40-45 percet, majd kivettem a lábasból és további 10 percig sütöttem a rácson. Ettől a 10 perctől lett a héja jó ropogós, a belseje viszont finom szaftos. Ez egy vadkovászos kenyér, tehát eleve nem az a szellős típus.


Nekem eddig ez A KENYÉR, csupa nagybetüvel. Mitől jó a kenyér? Hogy egymagában is íze van, ehető, szinte semmi nem kell mellé, így is finom J Próbáld ki!




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése